Cotte

Cotte

torsdag 25 februari 2016

Bohusstjärnan




Smygtitt på "Bohusstjärnan" och "Bohusrutan"




Inspirationen till de nya koftorna kom när jag bläddrade bland gamla beskrivningar och fann ett häfte (eller två!) med spetsdukar. 

Nostalgin svepte över mig, och plötsligt var jag tillbaka i sent 60-tal. Fina virkade dukar och väskor med just Bohusstjärnan passerade förbi i minnesrevyn! 

Vi hade nyligen flyttat till Bohuslän och jag tyckte det var lite speciellt att stjärnan hette just Bohusstjärnan. Dukarna var mycket populära, åtminstone hemma hos oss och i mina föräldrars bekantskapskrets. Ett speciellt minne var att mammas kompis Annika hade en virkad väska av lite större modell. Den hade bambuhandtag och virkade Bohusstjärnor i mattvarp, fodret var i tidstypiskt mörkbrunt tyg och jag tyckte den var urläcker! 

Önskan blev att virka en sådan väska, en med riktigt solgult foder inuti. Av flera anledningar blev det aldrig någon virkad väska med Bohusstjärnor. Projektet var stort med tanke på att jag mest virkat till lyckotrollen innan. Troligtvis var mattvarpen ganska hård att virka med men största anledningen var säkert att jag tröttnade. Det blev i alla fall såpass många stjärnor att det räckte till en liten duk som låg under den gula skrivbordslampan på mitt brunbetsade skrivbord. Vid tillfälle får jag ta mig en till och se om den möjligtvis finns kvar hemma hos mor Evy.

Mönsternostalgin ledde till att jag fick en idé om att det borde gå att sticka en Bohusstjärna eller Bohusruta (den har olika namn i äldre beskrivningar, trots att det är exakt samma virkade ruta). Efter diverse räknande och provstickande blev resultatet som jag tänkt mig och koftan, som heter "Bohusrutan", tog form. 

När "Bohusrutan" väl var klar såg jag att det fanns en vacker stjärna mellan rutorna. Den stjärnan filade jag på lite till och det blev grunden till koftan med runt ok som fått namnet "Bohusstjärnan"
Tittar man noga syns "orginalrutan" mellan stjärnorna även på denna kofta!





BOHUSSTJÄRNAN           BOHUSRUTAN

Beskrivningarna är på gång men än återstår en hel del korrektur. Jag lägger en blänkare här på bloggen när de är klara!

4 kommentarer:

  1. Åh vilka tröjor! Ser fram emot mönster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! I dagsläget räknar jag med att de kan publiceras i början av maj. Det har kommit lite stickning emellan!

      Radera
  2. Så fina koftor!
    Jag har samma minnen som du av Bohusstjärnan, mamma virkade flera dukar och jag gjorde en i gult tunt bomullsgarn. Kommer också ihåg att det fanns väskor. Den vänstra boken har jag kvar! Ser fram mot koftmönster.

    SvaraRadera