Cotte

Cotte

måndag 19 januari 2015

Att vända på kuttingen! Sockar med kilhäl fast upp och ner och tå-upp!

Sockar stickade från tån med vänd kilhäl


Hälen sedd bakifrån


Det kan vara lite klurigt att sticka sockar från tån och upp och veta exakt när hälen ska påbörjas. Så läste jag ett tips någonstans på facebook om att göra en kilhäl men sticka den upp och ner. 
Som jag tolkade det skulle det bli så att hällappen stickas först och hamnar under hälen. Hältaket (den lilla del där de förkortade varven stickas) hamnar där det brukar sitta och avslutningsvis plockas maskor upp och kilen stickas nerifrån och upp, nästan på vanligt vis. 

Hur blev det då? Jo, det blev bra! 
Till testningen använde jag självrandande Regia Color 6-fädig/6ply och rundsticka 3,25mm. Garnet har en mellangrovlek för att vara sockgarn och det verkar fungera det också. 

För den som är intresserad och vill testa att "vända på kuttingen" följer här lite tips! 

Så här gjorde jag för storlek 39-40 och garn i mellangrovlek: 
Uppläggning med Judits Magic Cast On 20m
Öka vart annat varv till 48m, 
Slätsticking av fotdelen till den är knappt 7cm kortare än hela fotens längd. Tips: jämför med en socka som sitter bra.

"Underhällapp" på halva maskantalet i 7cm. Tips: Sticka även första och sista m aviga på de aviga varven och räta på de räta varven för att få en mjuk men ändå tät kant att senare plocka upp maskor i. (Garnet ska vara något spänt och inte slacka vid vändningarna).
Därefter ett hältak med förkortade varv (17 m före första vändning) och 1 minskning varje varv


Plocka upp 18m längs var sida på hällappen. Sticka 1 v. Minska 1m i var sida vart annat varv till 48m återstår.






Forsätt i resår 2r, 2a till önskad längd.

Avmaskning i resår: Elastisk avmaskning Helen Rush kan uppfattas hålla garnet i "fel" hand vilket man kan bortse från och hålla det i vänster hand! Principen är att *flytta tillbaka maskan från höger sticka till vänster sticka och sticka samman de 2 första m på vänster sticka*. upprepa *-*. När de aviga m stickas hamnar garnet på stickningens framsida mellan maskorna och det är helt i sin ordning och bara att sticka genom båda på en gång, avigt! (Länken är kanske lättare förstå!)


2 kommentarer:

  1. Fick tvunget ta mig hit via fb och se vad du har för sida. :) Hade redan sparat sockmönsterlänk till dig såg jag på Ravelry (sockar med förstärkt undersida). Ser sedan också att jag besökt dig redan för ganska längesedan när du stickade din Hipp Hipp som är så fin! Får länka till dig på min hemsida så jag hittar hit igen för här fanns massa fint! :) Blev så full i skratt när jag såg dina julkulor med stickning i för liknande gjorde jag för två år sedan och gav till min mamma som blev så glad. På Ravelry är jag Knitty-knitty.

    SvaraRadera
  2. Så kul Catja! Då ska jag kolla in dej på Ravelry och "adda" dej!

    SvaraRadera