Cotte

Cotte

onsdag 18 januari 2017

Utryckning!

Sockar med polis- och brandbilar!



Oskar 5 och Viktor 3½ år gillar fordon i alla dess former och att åka buss, spårvagn eller ta Älvsnabben över Göta Älv är uppskattade sysselsättningar. Speciellt fascinerande är det när det kommer något fordon med blåljus. 

När jag satt och stickade sockar frågade Oskar om jag inte kunde göra sockar till honom med brandbilar på, "stegbilar är häftigt". Viktor hörde diskussionen och var inte sen att tala om att han ville ha polisbilar på sina sockar. 

Nu är det på det viset att om barnbarnen önskar sig något stickat är jag inte sen att häga på. Det blev till att kasta sig ner på golvet och studera hur fordonsparken och speciellt legobilarna ser ut i detalj. 

Därefter har jag klurat hur jag skulle göra för att få det till ett mönster som gick att sticka runt om. Helt lätt var det inte och första paret brandbilssockar blev för små för Oskar, turligt nog passade de på Viktor och jag fick sticka nya som passade Oskar. När jag kom till Viktors polisbilssockar insåg Oskar att han också gärna ville ha ett par polissockar så det var bara till att sticka dubbel uppsättning innan allt var enligt den ursprungliga beställningen och rättvist.

Båda är glada för sina sockar och använder dem som "leksockar" när de kör med sina brand- och polisbilar. 
Vi diskuterade också vad sockarna skulle heta och efter diverse förslag blev Utryckning något vi alla tyckte passade fint! 
Men att få till en bild med Oskar, Viktor med sockarna på samtidigt har varit näst intill omöjligt så det blir det ingen!

Här är länk till berskrivningen  på "Utryckning!" som ligger på Ravelry, gratis. 

Det blir långa färgsprång för t.ex blåljus och lampor, ett tips är därför att sy vissa detaljer med maskstygn i efterhand.

Här är några detaljer från diagrammen:

 


Ja, det var allt för denna gång men förhoppningsvis kommer mera inom en inte allför avlägsen framtid! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar