Cotte

Cotte

måndag 9 februari 2015

Smygtitt på Sydkoster!




Sydkoster är en fantastiskt vacker ö i norra Bohuslän som fått ge namn åt min första egendesignade kofta!  

Under några av mina besök på ön har jag haft förmånen se Kostertisteln, (egentligen heter växten Martorn, Eryngium maritimum) en fridlyst, hotad flockblommig växt som bl a växer på Sydkoster. Vid första anblicken påminner den om en tistel och är kanske inte direkt vacker men den är mycket speciell vid närmare granskning. Färgerna skiftar i blå-grå-grönt och den är spretig och ser ganska stickig ut. Med god vilja och livlig fantasi tycker jag det finns vissa likheter mellan fyrabladsrosen i den blå koftan och just kostertisteln. Dessutom kan man se de blå nyanserna hos blåmusslan, en annan av västkustens pärlor! 

Koftan med rosa inslag får mig att tänka på vildkaprifolen och all den ljung som fyller öarnas kullar och klippskrevor under sensommaren. 

Kanske är det någon som tycker att detta är en fair isle-kofta men då har jag nyligen hört att det inte kan kallas fair isle om det finns tre färger på samma varv och det finns det i rankorna ovanför och under OXO-bårderna. Därmed jag är tveksam, men om någon är mer insatt tar jag tacksamt emot information om var gränsen för fair isle går!


Att sticka, räkna ut och formulera en beskrivning i fyra storlekar, det tar tid, jag säger bara oj oj oj så tidskrävande det varit och är. Tack och lov har fem duktiga teststickare anmält sig frivilligt och håller som bäst på att lusläsa beskrivningen och stickar för glatta livet. Det ska bli så spännande att se deras resultat och färgval, jag kan knappt bärga mig. 
Om allt går enligt planerna kommer Sydkoster finnas på Ravelry inom en snar framtid!

1 kommentar: