Cotte

Cotte

fredag 26 december 2014

Joannas kofta "Islander"





Dotterns julklapp kan nu visas med bild! Bottenfärgen är riktigt vit men det svaga solljuset gör den naturfärgad. I oket är det fem blå nyanser. 







Mönstret designade jag via en fantastisk, inspirerande isländsk mönstersida där det är enkelt att komponera sitt mönster efter att ett program laddats ner (länk till sidan)! 
Kort engelsk beskrivning finns här. 

Programmet är gratis och i själva mönsterkonstruktionen kan svenska väljas som språk!

Efter att en del mått har knappats in och garn valts börjar det roliga, d.v.s att hitta på ett eget mönster och testa olika färgkombinationer! Mönstret kan skrivas ut och/eller sparas och eventuellt justeras vid senare tillfälle.  

Det är riktigt kul att experimentera men det kan ta lite tid att få det precis så snyggt som man tänkt sig! Fördelen är att det går snabbare och är enklare att korrigera i programmet än att repa upp! 

Tack till den isländske man, jag har för mig han var fiskare, som konstruerade det geniala programmet för att underlätta för hustru och dotter att komponera isländska tröjor. Tyvärr hittar jag inte hans namn men jag tackar ändå, så länge!




Att sätta i dragkedja efter att ha klippt i det tjocka oket är egentligen inget jag rekommenderar, det blir väldigt tjockt och nästa gång blir det en vanlig knappkant istället!

1 kommentar: