Cotte

Cotte

tisdag 11 november 2014

Latifolia & Simon

I helgen var jag på mitt allra första besök i Umeå, Sticka Sveriges stickförening hade tillsammans med Björkstickorna ordnat en lokalgruppsträff. Det var två inspirerande och trevliga dagar samtidigt som det blev en hel del stickat både där och på dit- och hemresan! 

Latifolia 

Först ut är vantarna i merionull.


Tori Seierstad som gjort mönstret till tröjan Next Year in Lerwick har en fb-grupp, Torirot design, där hon lottade ut vant- och möss-mönstret Latifolia, (blå länk). Tävlingen gick ut på att man skulle föreslå lämpliga färger, jag föreslog cyklamen och marinblått och vann!!!

Tummar tillhör mindre upphetsande detaljer att sticka, därför experimenterade jag genom att sticka dem redan när det var dags sätta tummens maskor på en tråd, d.v.s innan jag stickade själva kroppen på vanten. Jag stickade tummarna på strumpstickor och lät de övriga maskorna "vila" på rundstickan under tiden. 

Det var lite krångligare än vanligt men samtidigt var det väldigt bra för jag kunde prova vanten efterhand på ett helt annat sätt och när jag väl nått toppen var vantarna färdiga! 
Jag ska testa ytterligare någon gång men så här långt kan jag tänka mig att rekommendera sticksättet för den som vill prova på något lite annorlunda! Jag gjorde lite andra justeringar också och de har jag beskrivit här.

Sjalen Simon

Nästa resestickning som nu är klar är sjalen Simon/ Simon shawl, konstruerad av Karin Julenius, gratismönster på svenska finns här . Sjalen är stickad i skuggstickning och det var kul att prova på. Alla räta varv är bara rätstickade och på de aviga varven upprepas 10 räta och 10 aviga med viss förskjutning mellan varven. Sjalen är stickad som ett U och "svängarna" får man till med hjälp av förkortade varv där garnet snos om nästa maska innan man vänder. 
Sjalen är stickad i en ull/ bambublandning och kanske kan den passa som julklapp till någon av herrarna i min omgivning, vi får se!

Framifrån syns inte ränderna alls men från sidan kan man skönja dem! Jag fick ta några bilder för att de skulle framträda så som de gör! 

 
(Kamerans snodd i nederkant ;-) )




1 kommentar:

  1. Vad mycket du fått stickat!
    Såg att du kom med i koftkalen, håll tummarna att jag också kommer med.
    Har börjat på första ärmen på Lerwick nu :)

    SvaraRadera